Friday, January 28, 2011

Cermin Pandang Belakang


Bila tak ada appointment dengan klien ataupun tak terlibat dengan 'duty' atau promosi, aku dengan geng2 salesman proton yang lain selalu lepak kat kedai kopi, sambil chatting pengalaman memasing.

Satu hari, sembang2 kitorang termasuklah bab cermin pandang belakang ni... Member aku pun ceritalah pengalaman dia dengan kliennya masa nak buat serahan kereta Proton kawan tu. Dia agak terkejut bila kliennya selama ni tak tahu fungsi cermin pandang belakang dengan tepat.

Apa yang dia tau, cuma untuk tengok2, jeling2 kalau-kalau ada kereta, orang atau tiang letrik kat belakang bila nak 'reverse'. Selain pada tu, untuk picit jerawat, intai awek, trim janggut atau cabut uban bila tunggu 'traffic-light' hijau...hehee....

Cermin pandang belakang ni sebenarnya, kalau bahasa omputihnya biasa disebut 'day and night mirror'. Day tu taulah...cermin untuk siang hari. Night?..Malamlah..!!

Okey...macam ni la..

Tentu korang pernah drive waktu malam kan? Cuba tengok gambar kat bawah ni.... Bila pemandu kereta atau kenderaan lain kat belakang korang gunakan lampu tinggi (uhh..memang bangang betul driver macam tu) tentu korang bengang habis sebab silau bijik mata. Nak pulak dorang pakai lampu 'xenon' yang terang-benderang...apalagi, berbakul jugak korang maki.
















Lagi, tindakan apa yang korang biasa buat?
1. Tutup cermin dengan tapak tangan???
2. Terbalikkan cermin pandang belakang???
3. Pecut laju2 ????
4. Turunkan cermin dan maki driver belakang tuh??

Rilex....

Sebenarnya, cara paling selamat dan berkesan bila kena suasana yang macam ni ialah dengan menggunakan fungsi 'tuil' yang ada di bawah cermin pandang belakang. Aku percaya, setiap kereta moden ada dilengkapi dengan tuil ni, cuma kita saja yang tak perasan atau tau benda tu ujud cuma tak tau fungsinya..

Tengok gambar bawah ni..

Pada waktu malam, apabila korang di SINARI dengan lampu-lampu kenderaan dari belakang yang terang dan menyilaukan pandangan, apa yang korang patut lakukan ialah, MENARIK tuil itu (seperti ditunjukkan pada anak-panah) ke hadapan atau ke belakang SUPAYA cermin pandang belakang tu menghala sedikit ke BAWAH.

Dengan cara ni, silauan lampu tadi tak lagi kelihatan TAPI, DALAMASA YANG SAMA, korang masih boleh lihat bayangan kenderaan di belakang dengan jelas dan selesa. Bila rasa-rasa dah ok, atau kenderaan belakang tadi dah memotong kereta korang, bolehlah korang tolak semula tuil tu seperti sediakala.

Jadi, tak perlu lah lagi korang susah-payah nak tutup cermin tu dengan tangan la, pusingkan ke atas ke bawah lah dan sebagainya...

So, harap-harap posting kali ni memberi faedah kat korang semua. Kalau ada yang tak tau lagi, sebar2kanlah ye.. Selalu-selalulah singgah kat blog aku ni kalau nak tau benda-benda yang korang belum tau..

Jangan lupa bagitau kengkawan lain ya geng!


Salam!

No comments:

Post a Comment